Hned na úvod tohoto článku podotýkám: Ano, vím, že nejsem ani první, ani poslední, kdo takový názor zastává. Občas ale opakování opravdu neuškodí…

Titulek jsem zvolil naschvál trochu bulvárně. Neznamená to, že váš nápad je zbytečný. I kdybyste zrovna měli nápad, že chcete vyrábět knoflíky, tak ani takový nápad nemusí být od věci. O čem ale mluvím, je, že váš nápad má prodejní hodnotu 0 Kč.

A byli byste hlupáci, kdybyste nějaký nápad kupovali. Sám o sobě má totiž nulovou hodnotu.

V IT je to tak trochu nešvar. Stačí do diskuze na internetu napsat, že vlastním doménu cleverstart.cz, ale nevím, co bych na ní měl provozovat. Dá se očekávat, že do pěti minut se v diskuzi objeví příspěvek typu: „Mám nápad, co ti na takové doméně vydělá milion. Za 100 000 prodám.“

Možná ani ne za sto. Možná jenom za tisícovku. No nekupte takový milionový nápad! Co může být špatně?

1. Provedení Díky kultovnímu filmu Pulp Fiction všichni víme, že Mc Roayal se v USA jmenuje „čtvrtlibrák se sýrem.“ Především proto, že maso v tomto burgeru váží čtvrt libry, tedy trošku přes 100 gramů. V sedmdesátých letech přišla firma A&W s tím, že se trochu sveze na popularitě tohoto burgeru a začala prodávat burger, kde maso vážilo třetinu libry.

Celý nápad selhal na tom, že běžný zákazník si myslel, že ve čtvrtlibráku toho prostě dostane víc…

2. Lidi: Každý nápad potřebuje uvést v život. To taky znamená, že za ním musí stát někdo, kdo bude věnovat uvedení daného nápadu v život svůj čas a prostředky. Opravdu si myslíte, že je to ten vykuk, co vám nápad chce prodat? Ani náhodou! A je to taky jeden z důvodů, proč si vykuk chce vydělat na prodeji nápadu. Tuší totiž, že k tomu prvnímu milionu je trochu náročnější cesta.

3. Marketing: Ano, v zásadě jde o mix dvou předchozích kroků. Můžete mít super službu, ale když se k lidem budete chovat jako idioti, tak nakonec neprorazíte. Když lidem dostatečně nevysvětlíte, že v třetinolibráku dostávají 150 gramů masa, tak můžete balit krám.

Váš nápad nekoupím. A doporučuji všem ostatním udělat to samé. Kromě vyjímek, kdy prodejce daného nápadu chce onomu věnovat svůj um a čas. A vás potřebuje, jako posilu do týmu. Zde je dobré se o takové spolupráci bavit.

Protože za nápad, že by to chtělo něco jako Netflix, ale v češtině, mi dneska opravdu nedá nikdo ani korunu…